Anxietatea de performanță

Ce este anxietatea de performanță?

Anxietatea de performanță este o stare foarte larg răspândită. Însă mulți oameni nu sunt conștienți de cât de răspândită este de fapt pentru că o întâlnesc de obicei sub alte nume. Uite câteva dintre variantele în care apare anxietatea de performanță:

  • Tracul (de scenă)
  • Teama de a vorbi în public
  • Teama de prima zi de grădiniță, școală, facultate (teamă care poate să apară la copil sau la părinte)
  • Emoțiile de dinaintea sau din timpul unui examen important
  • Emoțiile din ziua nunții
  • Emoțiile de dinaintea unei prime întâlniri cu o persoană care îți place foarte mult
  • Îngrijorarea că nu vom avea performanță în pat, cu un partener nou sau dacă s-a mai întâmplat să fie probleme la acest capitol
  • Teama că nu va vorbi nimeni cu tine dacă mergi la petrecerea de diseară

De fapt, anxietatea de performanță este emoția care ne cuprinde înaintea unui eveniment important din viața noastră. Gândul care cel mai adesea însoțește această formă de anxietate este că nu vom fi suficient de buni, că ne vom face de râs și că se va râde de noi.

Simptome care anunță anxietatea de performanță

S-ar putea să suferi de anxietatea de performanță dacă sunt valabile una sau mai multe dintre afirmațiile următoare:

  • Resimți o anxietate puternică atunci când afli de momentul la care se va petrece evenimentul important (afli data unui examen important, de exemplu)
  • Încerci să eviți sau măcar să amâni participarea la eveniment (dacă e posibil)
  • Simți anxietate de anticipare când îți imaginezi cum se va desfășura evenimentul
  • Te temi că totul va merge prost și se va râde de tine
  • Te temi că toată lumea va vedea cât de emoționat ești în timpul evenimentului și, din nou, se va râde de tine
  • Ai ratat tot felul de ocazii din cauza temerilor tale

Există și o serie de simptome fizice asociate adesea cu anxietatea de performanță:

  • stări de leșin
  • transpirație abundentă
  • tremurat
  • hiperventilație
  • gura uscată 
  • teama de a nu-ți pierde controlul
  • dorința de a o lua la fugă sau de a te ascunde
  • dificultăți de concentrare
  • sentimente de panică sau chiar teroare
  • atacuri de panică

Cum să NU faci ca să scapi de anxietatea de performanță

Sunt câteva lucruri despre care trebuie să știi că nu te ajută să poți scăpa de anxietatea de performanță.

Anxietatea de performanță nu va trece de la sine. Evitarea situațiilor care îți provoacă anxietate de performanță nu va rezolva nimic, indiferent câtă pauză faci înainte de a reveni în situațiile care o declanșează.

Medicamentele sau alcoolul nu rezolvă problema, cel mult o pot masca. Iar abuzul de substanțe doar ca să faci față unor situații stresante ar putea să îți pună în pericol relațiile semnificative, cariera și chiar viața. Rezolvarea presupune a te simți sigur pe tine și a avea o performanță îmbunătățită fără ajutorul unor substanțe.

Expunerea repetată ajută, dar nu este suficientă pentru a elimina anxietatea de performanță. Asta pentru că vorbim de o serie de convingeri și emoții puternice și profunde care stau la baza simptomelor, nu de un simplu răspuns învățat care ar putea fi la fel de ușor schimbat,

Tratamentul anxietății de performanță

Anxietatea este de obicei provocată de modul în care gândim și simțim, în special legat de noi înșine.

Dacă ești foarte preocupat de modul în care te văd ceilalți, dacă suferi de perfecționism sau dacă vrei cu tot dinadinsul să impresionezi, atunci ai putea să simți anxietate de performanță ori de câte ori ai de făcut ceva care riscă să iasă prost sau să te pună într-o lumină proastă.

Dacă te critici excesiv sau cauți în permanență aprobarea celorlalți, e posibil să suferi și de anxietate de performanță.

Confruntarea fricilor și învățarea de modalități de a le depăși te poate face să te simți mai stăpân pe tine și pe viața ta și îți poate crește încrederea în tine.

Vreau să îți fac cadou, GRATUIT, una dintre cărțile mele. Dacă lucrurile ar putea sta mai bine în relația ta, atunci trebuie să citești cartea asta.

Te-ar mai putea interesa: