Ce este tulburarea de anxietate?

Anxietatea este un fenomen absolut normal în viața umană. De fapt, atunci când nivelul de intensitate este controlabil și în parametri normali nici măcar nu ne gândim să folosim cuvântul „anxietate”: spunem că „avem emoții”.

Aceste emoții pot fi declanșate de numeroase situații de viață: trebuie să dai un examen, trebuie să vorbești în fața unui grup de oameni, ai o întâlnire cu cineva care îți place foarte mult și așa mai departe. Emoțiile asociate cu aceste evenimente arată doar că îți pasă de deznodământul acelor situații și că te-ai implicat emoțional. Ceea ce este foarte bine, oamenii ar trebui să facă din ce în ce mai multe lucruri de care le pasă și din ce în ce mai puține lucruri care le sunt indiferente. Cel puțin la modul ideal. Problema apare când intensitatea acestor emoții depășește un anumit prag ceea ce le face greu sau chiar imposibil de controlat și afectează astfel în mod negativ viața și buna funcționare a persoanei. În acel moment discutăm de o tulburare de anxietate.

Cum poți face diferența între tulburarea de anxietate și un nivel normal de emoție?

Cel mai important indicator este acela că tulburarea de anxietate îți afectează viața și starea psihică generală. Uite încă o serie de indicii că este posibil să fie nevoie de intervenție terapeutică:

  • îngrijorare excesivă: toți oamenii se îngrijorează uneori însă, dacă pe parcursul a mai multor luni de zile, te surprinzi de mai multe ori pe zi făcându-ți griji atât pentru lucruri importante cât și pentru tot felul de mărunțișuri, atunci s-ar putea să ai o problemă (un simptom tipic al acestei situații este senzația de oboseală cronică de care pari să nu mai poți scăpa).
  • probleme cu somnul: a avea insomnie din când în când nu este ceva ieșit din comun (deseori înainte de un eveniment foarte important pentru tine) însă dacă adesea îți este greu să adormi și stai în pat cu tot felul de gânduri, dacă te trezești agitat și ca și cum nu ai fi dormit deloc, cere ajutorul unui specialist.
  • frici iraționale: fobiile cum se mai numesc ele, reprezintă forme ale tulburării de anxietate, cu mențiunea că fobiile sunt legate de anumite situații specifice (frica de înălțimi, de spații deschise, de anumite animale și așa mai departe).
  • tensiune musculară exagerată: se întâmplă frecvent ca persoanele care suferă de tulburare de anxietate să sufere de dureri de spate sau de umeri, dureri ale mușchilor gâtului, să încleșteze frecvent maxilarul sau pumnii, toate acestea ca răspuns la pericolul care consideră că îi pândește.
  • alte simptome fiziologice frecvente: apar adesea și următoarele simptome (dar nu obligatoriu):
    • mâini sau picioare reci și/sau transpirate
    • palpitații
    • senzația de uscare a gurii
    • emoții de frică sau panică (atacul de panică este o formă severă a tulburării de anxietate)
    • imposibilitatea de a rămâne nemișcat și relaxat (spunem popular că „nu poate sta locului”)
    • senzație de amețeală sau greață
    • probleme de respirație (senzație de sufocare, respirație superficială)

Cum poate fi controlată tulburarea de anxietate?

  • În primul rând se recomandă eliminarea consumului oricăror băuturi sau alimente energizante: ceai, cafea, energizante, ciocolată.
  • În al doilea rând se pot efectua schimbări în alimentație și stilul de viață astfel încât simptomatologia să fie redusă: cele mai bune lucruri pe care le poți face în această privință sunt să consulți un medic nutriționist (pentru alimentație) și să începi să practici un sport, dacă nu faci asta deja.
  • În al treilea rând poți învăța exerciții de relaxare sau poți practica meditație sau yoga. Vei învăța astfel să controlezi simptomele de anxietate, atunci când acestea apar.
  • Dacă vrei întradevăr să elimini anxietatea, soluția este prin psihoterapie. Deși poate părea că nu este decât un comportament învățat, anxietatea are originea în evenimentele din viața ta iar prin psihoterapie toate tensiunile care cauzează anxietatea pot fi reduse sau chiar eliminate.

Dacă simți că aceste lucruri ți se potrivesc, nu amâna intervenția asupra acestei situații pentru că, așa cum s-a demonstrat prin numeroase cercetări, anxietatea tinde mai degrabă să se amplifice și să se generalizeze decât să se reducă de la sine.