+40725726727 [email protected]

Ce să faci dacă ai atacuri de panică noaptea

Atacurile de panică noaptea apar de multe ori fără un motiv anume și te pot trezi din somn într-o stare de încordare sau de panică extremă.

Care sunt simptomele unui atac de panică nocturn?

Simptomele nu diferă foarte mult de cele ale atacurilor de panică din timpul zilei:

  • Creștere puls
  • Bătăi ale inimii accelerate
  • Transpirație abundentă
  • Senzație de sufocare
  • Tremurat
  • Bufeuri sau frisoane

Toate aceste simptome sunt asemănătoare celor din timpul atacului de cord și altor afecțiuni medicale grave. De aceea, mulți oameni ajung la camera de gardă a spitalelor după primul atac de panică.

Atacurile de panică nocturne apar de obicei fără vreo cauză declanșatoare evidentă iar faptul că te trezesc din somn face ca efectul lor să fie și mai puternic decât al celor din timpul zilei, pe care măcar le poți anticipa oarecum.

Cât durează un atac de panică nocturn?

Atacurile de panică noaptea tind să dureze mai puțin decât cele din timpul zilei. Un atac de panică nocturn se poate termina în câteva minute. Însă, pentru că te trezești din somn în starea de panică și apoi te temi că vei avea alt atac imediat ce încerci să adormi, poți să dezvolți insomnie.

Mai multe studii clinice au arătat că deprivarea de somn duce la apariția anxietății. Care, la rândul ei, poate să intensifice sau chiar să agraveze atacul de panică. Ceea ce creează un cerc vicios: nu mai poți să dormi bine din cauza atacurilor de panică, deprivarea de somn produce și mai multă anxietate care la rândul ei produce și mai multe atacuri de panică.

De ce apar atacuri de panică noaptea?

Nu sunt multe cercetări făcute pe subiectul atacurilor de panică nocturne.

Ce se știe, însă, este că există o serie de factori care contribuie la apariția lor. Chiar și când dormim, creierul nostru nu intră în repaos total. El continuă să proceseze întâmplări de peste zi, emoții, gânduri sau stări. Această procesare ia uneori forma viselor și a coșmarurilor, iar unele astfel de coșmaruri pot provoca un atac de panică în timpul somnului.

Alți factori care favorizează apariția atacurilor de panică nocturne sunt:

  • Stresul ridicat
  • Anxietatea, depresia, sindromul de stres post-traumatic, tulburarea de panică și alte afecțiuni mentale
  • Consumul de substanțe neuro-stimulante, precum cofeina
  • Consumul de canabis
  • Factori genetici
  • Boli cronice
  • Situația de doliu, pierderea cuiva apropiat
  • Schimbări majore în viață: pierderea locului de muncă, apariția unui copil și așa mai departe
  • Sevrajul

Pot fi prevenite atacurile de panică nocturne?

Sunt câteva schimbări în stilul de viață pe care le poți face pentru a reduce posibilitatea apariției unui atac de panică nocturn.

  • Limitează pe cât posibil stresul din viața ta. Da, știu că e mai ușor de spus decât de făcut, dar poți măcar să încerci.
  • Culcă-te mai devreme. În felul acesta, dacă totuși te trezești noaptea din cauza unui atac, ai mai mult timp să adormi la loc și sunt șanse mai mari să prinzi mai multe ore de somn.
  • Limitează consumul de zahăr și cofeină cu măcar 4-5 ore înainte de culcare. De fapt, dacă poți să renunți de tot la ele, ar fi și mai bine.
  • Încearcă să ai o viață mai organizată. Dacă totul e haos și nu faci decât să alergi de colo-colo, de la o urgență la alta, asta îți provoacă stres și te ține în încordare, stare care favorizează anxietatea și atacul de panică.

Însă aceste schimbări s-ar putea să nu fie suficiente pentru a scăpa cu totul de atacurile de panică.

Atacurile de panică nu apar pentru că ai băut prea multă cafea sau pentru că tocmai te-ai lăsat de fumat. Cauzele sunt în inconștient și doar prin explorare pot fi depistate și rezolvate.

Iar asta se face prin psihoterapie.

Dacă vrei să vorbim, poți să te programezi la o ședință

Te-ar putea interesa și articolul următor:

Înapoi la secțiunea despre Anxietate și Atacuri de Panică:

Share This

Dacă ți se pare interesant

Fii adlerian și împărtășește pagina cu prietenii tăi: