Ghidul complet despre autosabotare și cum să o previi

Introducere: Ce este autosabotarea și cum funcționează?

Autosabotarea este un fenomen comun pe care oamenii îl experimentează în viața lor. Poate fi orice, de la amânare la îndoială de sine și poate avea un impact negativ asupra vieții tale. Poate fi la fel de simplu ca uitarea unui obiect important acasă sau la fel de complex ca sabotarea deliberată a unei afaceri sau a unei relații importante.

În acest articol, voi explora motivele pentru care oamenii se autosabotează și cum poți trăi o viață fără autosabotare.

Auto-sabotarea este un termen folosit pentru a descrie actul de subminare inconștient a propriilor eforturi de a reuși. Poate fi intenționat sau neintenționat și poate fi făcut conștient sau inconștient. Autosabotarea este adesea rezultatul stimei de sine scăzute, ceea ce face ca persoana să simtă că nu este suficient de bună. De asemenea, poate simți că nu merită succes și fericire.

Persoana poate avea, de asemenea, o teamă subiconștientă că, dacă va reuși, atunci i se va întâmpla ceva rău. Acest lucru s-ar putea datora faptului că a fost condiționată să creadă că, dacă se descurcă bine în viață, atunci altcineva va suferi ca urmare a succesului său.

Motivele pentru care ne autosabotăm

Cauzele autosabotării sunt variate și adesea greu de identificat.

Cu toate acestea, există câteva teme comune care pot duce la autosabotare:

Simptome ale autosabotării

Unele simptome care sunt asociate frecvent autosabotării includ:

  • simptome legate de corp cum ar fi tulburările de alimentație, dependența de substanțe și bolile cronice
  • lipsa de atenție și de concentrare
  • amânarea și indecizia
  • autovătămarea corporală, cum ar fi tăierea și alte forme de autovătămare care pot duce chiar la sinucidere dacă nu sunt tratate
  • dificultate de a face față criticilor
  • persoanele afectate se simt permanent judecate de alții
  • consideră că nu este suficient de bun și merită pedepsit pentru greșelile sale

Dacă o persoană se confruntă cu aceste simptome, ar trebui să caute ajutorul altora și mai ales al unui psihoterapeut pentru a explora ce cauzează comportamentul de auto-sabotare. Necesitatea consultării unui specialist decurge din faptul că, de multe ori, este dificil de identificat motivul pentru care cineva se confruntă cu diferite comportamente de auto-sabotare.

Cum să depășești autosabotarea

Autosabotarea este o mentalitate sau o atitudine defetistă care îi împiedică pe oameni să-și atingă obiectivele.

Există mai multe modalități de a opri autosabotarea.

O modalitate este să eviți lucrurile care te determină să o faci în primul rând. De exemplu, dacă știi că ai tendința de a te sabota atunci când te simți stresat, atunci încearcă să eviți situațiile stresante și să găsești modalități de a face față stresului. Sau, dacă știi că tinzi să sabotezi o sarcină pe care o consideri dificilă, ai putea să împarți acea sarcină în elemente mai mici, mai ușor de „digerat”. Sunt multe astfel de metode prin care poți să îți faci viața mai ușoară și, în același timp, să oprești autosabotarea.

Însă de multe ori rezolvarea nu ține de aplicarea unor șmecherii, pentru că problema e mai profundă de atât.

De aceea, primul pas în depășirea autosabotajului este să identificăm cauza principală a acesteia. Odată ce am identificat cauza principală, putem începe să lucrăm la ea și să găsim modalități de a o rezolva și depăși.

O modalitate de a o depăși este să te concentrezi pe ceea ce vrei să obții și nu pe ceea ce nu vrei să se întâmple. Autosabotarea se întâmplă adesea atunci când oamenilor le este frică să realizeze ceva, fie că este vorba de succes, acceptare sau alt scop. Concentrarea asupra lucrurilor pozitive și evitarea gândurilor negative poate ajuta la prevenirea autosabotajului. E mai ușor de spus decât de făcut, însă cu exersare se poate învăța.

O altă modalitate este să-ți schimbi mentalitatea și să adopti o atitudine mai pozitivă față de viață și obiectivele tale. Este mai ușor decât crezi să spui: „Bine, o să încerc acest nou proiect și nu voi pune nicio presiune asupra mea”. Cel mai simplu lucru de făcut este să nu încerci să atingi un anumit obiectiv. Dacă începi un nou proiect și nu merge bine în prima zi, nu renunța la el. Sunt momente când ai putea fi tentat să te autosabotezi, dar dacă poți să te oprești odată de a începe să faci asta, ești pe cale de a progresa.

Alte lucruri care pot fi utile:

  • oferă-ți o pauză din când în când. Când motivația ta scade brusc și simți că nimic nu merge bine, ia o pauză și fă ceva distractiv sau relaxează-te cu un prieten.
  • cere ajutor de la alții atunci când este necesar. Orice ai face, vine un moment în care ai nevoie de ajutor. Dacă nu ceri ajutor, abia atunci crește riscul de a da greș cu adevărat.
  • cunoaște-ți limitele: Fiecare persoană are propriile limite personale, în funcție de locul în care se află în viață. Așa cum alergătorii pot avea diferite obiective și programe de antrenament, la fel și noi. Ia în calcul propriile limite înainte de a decide să renunți.

Concluzie: Cum să trăiești o viață fără autosabotare

O viață trăită fără să te autosabotezi e o viață trăită la întregul său potențial, tocmai de aceea merită să depui toate eforturile necesare ca să oprești autosabotarea. E posibil să fie nevoie de un efort din partea ta pentru a putea face asta, însă recompensa va fi pe măsură.

Există suficiente dificultăți cu care ne confruntăm în viață și fără autosabotare. Nu e nevoie să fim și noi unul dintre obstacolele care ne stau în cale.

Pentru a putea face o schimbare, este necesar să fii înțelegător cu tine și răbdător cu schimbarea, pentru că aceasta de obicei nu se petrece peste noapte.

Dacă vrei să ai o viață mai bună și să obții rezultate mai bune fără să te epuizezi, poți programa o ședință chiar acum. Sau poți să începi cu sesiunile gratuite.
Toate ședințele sunt online

Te-ar mai putea interesa: