Efectul de halou: de ce oamenii frumoși ni se par și deștepți și buni?
Ce este efectul de halou?
Efectul de halou este o eroare de percepție în urma căreia oamenii atribuie trăsături de caracter unei alte persoane în funcție de impresia generală (și deseori superficială) pe care o au despre acea persoană. Mai exact, o persoană atrăgătoare ni se va părea mai degrabă a fi și inteligentă și cumsecade, cu toate că deseori nu avem suficiente informații pentru a trage prematur astfel de concluzii.
Un exemplu la îndemână este percepția publică cu privire la celebrități (actori de exemplu): pentru că sunt persoane cunoscute de foarte multă lume, populare, bogate și de succes, tindem să credem că personalitatea lor este de-a dreptul magnetică și fermecătoare. De fapt, de multe ori este adevărat chiar contrariul: unele celebrități au o purtare de-a dreptul insuportabilă și apucături de copii răsfățați.
Efectul de halou mai este denumit și eroare de atribuire, stereotipul atractivității fizice sau, popular, „ce este frumos este și bun”. Se manifestă în numeroase situații de viață, cum ar fi:
la școală: un profesor este mai înclinat să creadă despre un elev disciplinat și cuminte că este și inteligent, studios și silitor.
la locul de muncă: un superior poate fi înclinat să evalueze performanța unui angajat care lucrează cu entuziasm din prisma acestei unice trăsături. Angajatul poate că nu face deloc o treabă bună, poate că nu se integrează în cultura organizației dar, pentru că manifestă entuziasm în activitatea sa, superiorul tinde să treacă cu vederea toate celelalte amănunte.
Un studiu a demonstrat chiar că jurații erau mai puțin înclinați să creadă despre persoane atrăgătoare fizic că sunt capabile de comportamente în afara legii.
O altă aplicare a efectului de halou este în marketing: datorită acestuia anumite companii își permit să crească prețul anumitor produse strict pe baza numelui firmei care le comercializează. Ai auzit sigur expresia „plătești marca, nu produsul”.
Oamenii atrăgători fizic nu au însă numai avantaje care decurg din efectul de halou. Un alt studiu a relevat faptul că oamenii sunt înclinați să creadă despre cei atrăgători și că sunt superficiali, narcisiști și înclinați către a-și folosi atributele fizice pentru a-i manipula pe ceilalți și a dobândi foloase necuvenite.
La ce bun să vorbim despre asta?
Efectul de halou este explicația științifică pentru axioma potrivit căreia prima impresie contează. Contează pentru că acea primă impresie va influența decisiv toate judecățile cu privire la acea persoană. Acest lucru este valabil chiar și pentru cei care cunosc fenomenul. De exemplu, tu care citești aceste rânduri: acum știi ce e și de ce se întâmplă așa dar asta nu înseamnă că, doar pentru că știi, ești imun la acest efect.
Și atunci merită să ne mai chinuim să înțelegem? Depinde, eu de exemplu cred că întotdeauna e mai bine să înțelegi ceva decât să dai din umeri și să treci mai departe. Tu poate nu ești așa.
Chiar dacă nu te poți imuniza la efectele sale, poți fi însă conștient de acest efect și poți adopta strategii prin care să îi reduci efectele, rezultatul fiind acela că evaluările tale vor avea un grad mai mare de relevanță. Poți spre exemplu să judeci evenimente și oameni din prisma informațiilor concrete. nu din prisma impresiilor generale pe care ți le-ai creat. O astfel de strategie este de mare valoare într-o lume în care puțini își mai bat capul cu judecarea lucrurilor în profunzime.
De exemplu, o situație în care această abilitate de a evalua corect este foarte importantă este în alegerea partenerului. Despre acest proces am discutat pe larg în cursul meu online „Cum să găsești și să păstrezi partenerul potrivit”. așa că, dacă subiectul este de interes pentru tine, poți afla detalii despre curs dând click aici.
Decizia însă este în final doar a ta.
Ești pregătit să preiei din nou controlul și să te realiniezi?
Află mai multe despre modul în care Metoda Alinierii te poate ajuta să devii stânca de care familia ta are nevoie.
Programează o întâlnire de cunoaștere astăzi și află cum să-ți păstrezi poziția puternică – la serviciu și acasă.