Ce este disonanța cognitivă și cum putem să o depășim

 

Introducere: Ce este Disonanța Cognitivă?

Disonanța cognitivă este o stare de tensiune care apare atunci când cineva deține simultan două sau mai multe credințe, idei sau valori contradictorii.

Teoria disonanței cognitive a fost dezvoltată de Leon Festinger în 1957. Este o teorie care explică modul în care oamenii pot deține două sau mai multe credințe, idei sau valori contradictorii simultan și încă să funcționeze relativ normal.

Reducerea disonanței cognitive este procesul de reducere a disonanței cognitive prin schimbarea atitudinilor și comportamentelor cuiva pentru a se alinia cu credința aleasă.

Disonanța cognitivă la locul de muncă

Disonanța cognitivă este un termen care descrie disconfortul psihologic pe care oamenii îl simt atunci când se confruntă cu două gânduri sau idei conflictuale. Poate fi cauzată de o varietate de factori, cum ar fi echilibrul dintre viața profesională și viața privată sau echilibrul dintre muncă și familie și nevoia de a menține o anumită imagine.

Disonanța cognitivă la locul de muncă este o problemă cu care se confruntă mulți oameni. Poate provoca stres și anxietate pentru angajații care încearcă să-și mențină o viața personală în timp ce lucrează la birou peste program.

Companiile pot ajuta angajații să atingă un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată, oferind programe flexibile și alte beneficii. Este dovedit că un echilibru sănătos dintre muncă și viață poate ajuta la construirea de relații interpersonale mai puternice și la reducerea sentimentelor de anxietate în rândul angajaților.

Un studiu a arătat că persoanele care sufereau de niveluri ridicate de disonanță cognitivă au avut mai multe probleme de sănătate mintală și niveluri mai scăzute de interes pentru activitatea lor de la lucru.

Cum să reduci disonanța cognitivă în viața ta

Mintea noastră are propriul set de părtiniri care încearcă să separe ceea ce este pozitiv de ceea ce este negativ. Permanent organizăm experiența de viață pe care o acumulăm. Acest proces de organizare se bazează pe o serie de părtiniri sau „scurtături mentale”, care ne ajută să nu fim copleșiți de cantitatea de informații cu care avem de-a face zi de zi. Însă, acest lucru ne poate face și să simțim că pierdem ceva important din schemele noastre mentale atunci când întâlnim informații noi care în mod evident ne contrazic o parte dintre aceste părtiniri personale.

Disonanța cognitivă este o parte naturală a vieții și poate fi important să o reduci pentru a avea o viață mai liniștită. Iată câteva modalități prin care poți reduce disonanța cognitivă din viața ta:

  • Fii conștient de gândurile și sentimentele tale.
  • Fii atent la ce te gândești și la ceea ce simți în diferite situații.
  • Fă-ți timp pentru tine în fiecare zi pentru a face ceva care te face să te simți bine cu tine.

Sună banal, însă conștientizarea de sine este cel mai important pas spre a depăși disonanța cognitivă.

Vreau să îți fac cadou, GRATUIT, una dintre cărțile mele. Dacă lucrurile ar putea sta mai bine în relația ta, atunci trebuie să citești cartea asta.

Te-ar mai putea interesa și: