Găsirea unui psihoterapeut bun este doar o parte a problemei. Atunci când discutăm despre procesul psihoterapeutic, avem de luat 3 decizii importante și esențiale pentru ca demersul psihoterapeutic să fie productiv:

  • să ne decidem să mergem la psihoterapie

  • să alegem psihoterapeutul potrivit

  • să ne angajăm cu seriozitate în procesul psihoterapeutic

Te-ai putea mira că printre cele 3 nu se găsește și decizia de a schimba ceva în modul tău de gândire sau comportament. Acest element lipsește pentru că pacientul poate decide că nu dorește schimbarea, de regulă pentru că ajunge la concluzia că prețul plătit pentru aceasta este prea mare. Însă, chiar și în aceste condiții, procesul terapeutic este extrem de valoros pentru pacient pentru că după înțelegerea fenomenului (sau obținerea insight-ului, asa cum este denumită această etapă în psihoterapie) acesta are de ales între a se schimba sau nu, ceea ce îi redă sentimentul de siguranță, de recâștigare a controlului asupra a ceea ce i se întâmplă.

Cu privire la nevoia de psihoterapie am făcut deja o înregistrare așa că în cele ce urmează voi discuta al doilea aspect, acela referitor la alegerea psihoterapeutului.

Îți propun să iei în considerare 3 elemente atunci când alegi psihoterapeutul cu care vei lucra.

Recomandarea referitoare la psihoterapeut

În psihoterapie se lucrează foarte mult cu recomandări și mulți pacienți intră pentru prima dată în cabinetul unui psihoterapeut pentru că acesta le-a fost recomandat de o persoană cunoscută și în care au încredere. Vreau să îți semnalez un singur risc în privința acestei metode de selecție: ar fi bine să te asiguri că persoana care îți face recomandarea îți este asemănătoare din punct de vedere temperament și stil de relaționare. În caz contrar, apare riscul ca acel psihoterapeut să fie potrivit pentru persoana care îl recomandă dar nu și pentru tine. O modalitate alternativă de a te asigura că iei decizia corectă este de a cere mai multe detalii cu privire la modul în care lucrează acel psihoterapeut: care este abordarea sa, ce metode și tehnici de lucru folosește și așa mai departe.

Pregătirea psihoterapeutului

Indiferent de alegerea ta, recomandarea mea este să alegi un profesionist. Psihoterapeuții profesioniști sunt acreditați de către Colegiul Psihologilor din Romania. Acreditarea nu constituie o garanție cu privire la cât de potrivit va fi acel psihoterapeut pentru tine însă constituie o garanție că este pregătit corespunzător din punct de vedere teoretic (cât de bine aplică acele informații este altă discuție). Pregătirea de a lucra cu ceva atât de delicat precum psihicul uman nu se poate realiza în câteva săptămâni sau luni, indiferent de cât de intensiv este programul de pregătire. Informațiile și metodele de lucru sunt învățate și exersate pe parcursul a ani de zile iar acest cadru teoretic și metodologic este cel care constituie fundamentul unui proces terapeutic care să îi fie de folos pacientului.

Stilul de lucru al fiecărui psihoterapeut

Există multe școli (denumite și orientări) de psihoterapie. Când cauți un psihoterapeut, ai putea fi copleșit de numărul acestora și de ideea că ar trebui să studiezi în amănunt care este teoria pe care se bazează fiecare pentru a putea să alegi ceea ce ți se potrivește mai bine. Nu iți face griji, nu e chiar atât de complicat și nu trebuie să te documentezi luni de zile înainte să poți lua o decizie informată.

Școlile de psihoterapie se pot împărți după o serie întreagă de criterii însă, pentru scopul discuției de față, le vom împărți simplu, în:

  • școli de psihoterapie în care instrumentul de lucru principal este discuția între psihoterapeut și pacient
    • psihanaliza clasică (freudiană)
    • psihoterapia analitică (jungiană)
    • psihoterapia individuală (adleriană)
    • psihoterapia centrată pe persoană
    • psihoterapia existențială
    • psihoterapia Gestalt
    • etc.
  • școli de psihoterapie în care instrumentul principal este mișcarea pacientului, urmată eventual apoi de o discuție terapeutică
    • drama terapia
    • muzico-terapia
    • terapia prin dans
    • art-terapia (concentrată mai mult pe artele plastice și mai puțin pe artele interpretative precum dansul, muzica, teatrul etc.)

În cadrul primei categorii există variații cu privire la metodele de lucru. De exemplu, în psihanaliza freudiană de multe ori pacientul este așezat pe canapea la orizontală (cum probabil că ai văzut prin filme) în timp ce în psihoterapia adleriană de exemplu (dar nu doar în cazul acesteia), pacientul și psihoterapeutul stau așezați pe câte un scaun sau fotoliu, în aproximativ aceeași poziție. Exemplul acesta ar putea să pară superficial însă are totuși importanță pentru că are legătură cu așteptările pacientului în momentul în care intră în cabinet. Sigur că există și deosebiri teoretice între școlile de psihoterapie iar pentru a le aprofunda ar fi necesar să studiezi informații cu privire la fiecare dintre ele. Dacă dorești să faci asta, această lista extensiva a diferitelor tipuri de psihoterapie este un început foarte bun.

Am însa o veste bună pentru tine: nu cred că este absolut necesar să faci asta. Cred că școala de psihoterapie de care aparține psihoterapeutul contează mult mai puțin decât

  • modul în care folosește acesta cadrul teoretic

și mai ales

  • stilul său propriu de lucru.

Nu cred că, în mod absolut, o școală de psihoterapie este mai bună decât alta. Cred însă că fiecare psihoterapeut alege școala în care va studia funcție de propriile sale convingeri și valori (sau cel putin așa ar trebui să stea lucrurile). Ceea ce înseamnă că acel psihoterapeut va lucra cel mai bine cu cadrul teoretic pus la dispoziție de școala din care face parte, pentru ca aceasta este cea mai potrivită cu personalitatea și convingerile sale. Ideile în esență nu sunt nici mai bune nici mai rele decât altele, potrivirea lor cu structura fundamentală a personalității psihoterapeutului este lucrul care le face să poată fi aplicate într-un mod potrivit.

Te sfătuiesc să iei în calcul toate aceste 3 elemente atunci când îți alegi psihoterapeutul și să te bazezi pe intuiția ta. Intuiția a căpătat o reputație proastă în ultimul timp, poate pentru că ne place să ne considerăm persoane raționale și calculate iar a te baza pe intuiție ar putea să pară un gest impulsiv la prima vedere. Intuiția însă este de fapt un proces cognitiv extrem de rapid pe care nu îl înțelegem deocamdată suficient de bine. Iar intuiția are rolul său bine determinat în viața persoanei și, dacă este ascultata la momentul potrivit, ne poate scuti de o serie întreagă de alegeri nepotrivite.

Nu exista psihoterapeut care să fie potrivit pentru toți pacienții. De aceea nu cred ca este cazul să te descurajezi dacă ai făcut deja o alegere nepotrivită. Iar dacă ești deja în psihoterapie cu un psihoterapeut despre care crezi că nu este tocmai potrivit cu stilul tău, te încurajez să discuți deschis despre acest lucru. Puteți decide împreună cum să procedați în continuare: fie să schimbați abordarea sau modul de lucru fie chiar să puneți punct terapiei. Dacă tu simți că e ceva în neregulă sunt șanse mari ca și psihoterapeutul tău să aibă aceleași rețineri. Iar menținerea pe aceeași direcție nu este în interesul nimănui.

Îți doresc mult succes.